Nainital – vid Himalayas fot

Jag är nu på min tredje resa till Indien. Största delen av resan spenderar jag i Lucknow hos mina vänner. Det här är ingen semesterresa eftersom jag arbetar som vanligt också, men på distans. Denna gång är jag här som en vanlig besökare som kommit för att träffa sina vänner. Man kan ju inte besöka Indien utan att göra lite utflykter och ett av utflyktsmålen är Nainital.

Nainital är en stad i delstaten Uttarakhand med cirka 42.000 invånare. Staden ligger i en dal med Nainitalsjön i mitten där du kan ta en rofylld båttur och njuta av de mäktiga vyerna.

Längs med Mall road finns många hotell, restauranger och butiker och vägen är mycket livlig som i vilken indisk stad som helst. Du kan ta linbanan upp längs berget för att beundra den hisnande utsikten över de mäktiga bergen i Himalaya om de inte råkar vara inbäddade i moln. När du kommit dig ända upp märker du att det också finns en liten nöjespark samt en djurpark däruppe.

Vi valde att vandra upp istället för att ta linbana eller taxi och DET var en utmaning för en otränad finländare. Speciellt påmind om sin dåliga kondition blev man då byborna mellan 4 och 84 raskt passerar med tunga väskor och man själv nästan kryper fram.

Utsikten var fin och de snöklädda bergen stack fram ur molnen.

Efter en liten lunch så bestämde vi oss att vandra vidare mot den närmaste högsta punkten, Naina Peak som ligger på 2619 meters höjd över havet. Det var en 4 km vandring upp längs med berget och där fick man testa sin kondition igen. Längs med smala och branta stigar i en härlig natur vandrade vi upp för berget och väl uppe fanns vår belöning. Utsikten över Nainital och bergen var helt fantastisk. Du ser hela stan och sjön breda ut sig framför dina fötter från toppen.

De säger att Himalaya har magiska krafter och jag börjar själv tro på det nu. Jag kände att det fanns något annat på det där berget som jag vill utforska. Jag ville fortsätta nedåt längs med en annan liten stig. Vi fortsatte ner mot andra sidan och där kände man en lugnande magisk energi bland de prasslande lövträden och kvittrande fåglarna. Vi fann en perfekt plats att sitta och meditera en stund på med en utsikt som gjorde att känslorna bubblade upp.

Jag är ingen stadsmänniska och det märker jag speciellt är jag är i Indien.

Detta är min tredje besök och nu känns det äntligen som jag hittat den plats som jag sökt efter sen jag först visste att jag måste till Indien 2014. Jag vill inte åka härifrån. Jag önskar jag hade med ett tält och en sovsäck. Dethär är min plats!

Det fanns något annat som jag kände att jag måste utforska på berget. Jag ville fortsätta på den här stigen. Jag hade en sån härlig känsla i kroppen när jag gick där. Jag glömde helt bort alla bekymmer och problem. Allt som jag grubblat och oroat mig för bara försvann. Jag kände mig lycklig!

Det var en lång väg ner att vandra, men jag ville fortsätta även om jag inte visste vart stigen ledde. Efter cirka fyrtiofem minuters vandring kom vi till en liten bergsby med några hus och ett tempel. Där möttes vi av en hund som inte ville lämna mig. Han ville bara stå bredvid mig och trycka sin kropp mot mina ben när jag satt där på en bänk. Jag tror han var lite speciell den där hunden 🙂

Utanför ett hus mötte vi Kamla som satt på marken och diskade. Hon är född i en annan by här i Himalaya, men gift med en man från denna by. Härifrån har man också se en fin utsikt över hela Nainital.

Vi besökte också ett av byns tempel dedikerat till Lord Vishnu. Templet såg bekant ut. Det var ju templet som jag såg på långt håll när vi kom till Nainital och som jag ville besöka!

Det är värt att besöka denna bergsstad. Om du har möjlighet och tid ska du även göra den där vandringen upp längs berget. Sätt dig ner och meditera en stund nånstans eller bara lyssna på ljudet från naturen. Det är värt det!

Människorna här är trevliga och hjälpsamma. Det sägs att människorna som bor här i bergen är mera vänliga och glada. Kanske det är så. De känner inte av den stress som finns i  städerna.

Himalaya är stort och detta är bara början. Vem vet vilka magiska krafter det finns dit bland bergen? Kanske jag en dag åker längre in i Himalayas bergstrakter och utforskar känslan.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.